あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
MedEdPORTAL.2016 Sep;12:10465.

診断的咬合調整:歯科学生のためのケースプレゼンテーション

Diagnostic Occlusal Adjustment: Case Presentation for Dental Students.

PMID: 31008243

抄録

はじめに:

総合的な患者ケアの一側面としての咬合治療の概念は、歯科学生にとって把握することが難しい場合があります。歯と顆頭の位置が遠心関係から最大咬合位へと移行するにつれ、歯、顎関節、咬合器の構成要素の位置を明確に理解する必要がある。

INTRODUCTION: The concept of occlusal therapy as an aspect of overall patient care can be difficult for a dental student to grasp. A clear understanding of the position of the teeth, temporomandibular joints, and articulator components is necessary as the position of the teeth and condyles moves from centric relation to maximum intercuspation.

方法:

このスライドショー、自己評価ルーブリック、インストラクターガイドは、咬合概念に対する学生の理解を深めるために作成された。Peter Dawsonの咬合概念である「相互に保護された咬合」を、複製した模型を調整し、遠心関係と最大犬歯間咬合を等しくすることで実演する。

METHODS: This slide-show presentation, self-assessment rubric, and instructor guide were created to enhance student understanding of occlusal concepts. Peter Dawson's occlusal concept of mutually protected occlusion is demonstrated as duplicated casts are adjusted to make centric relations and maximum intercuspation equal.

結果:

この教材は、過去2年間、当歯科大学の前臨床咬合コースの一環として活用されてきました。また、3年生および4年生の歯科臨床においても、患者の咬合調整の必要性が生じた際に使用しています。活用された回数についての確たるデータはありませんが、教員や学生からのフィードバックはポジティブなものばかりです。学生たちは、診断的咬合調整の手順を指導するための教材として、常にこの教材を活用することができ、プロクターを担当する教授陣も満足しています。

RESULTS: This educational resource has been utilized for the past 2 years at our dental school as part of the preclinical occlusion course. It has also been used in the dental clinic for third- and fourth-year students as the need arises for occlusal adjustment on a patient. While we have no hard data on the number of times it has been utilized, the feedback from faculty and students has been positive. The students are consistently able to utilize the educational resource to guide them through the steps of performing a diagnostic occlusal adjustment to the satisfaction of the proctoring faculty.

考察:

既存の論文や教科書は、この教材に見られるすべての概念とステップに言及していますが、印刷媒体には限界があるため、これらの概念とステップは最小限に抑えられ、統合されています。本資料は、教科書に欠けている詳細を提示している。

DISCUSSION: Existing articles and textbooks mention all of the concepts and steps seen in this resource, but the limitation of print media results in minimization and consolidation of these concepts and steps. This resource presents the detail that is lacking in textbooks.