あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Indian J Psychiatry.2018 Oct-Dec;60(4):445-460. IJPsy-60-445. doi: 10.4103/psychiatry.IndianJPsychiatry_334_18.

インドにおける精神科研修の評価。インド精神医学会の研究・教育・研修財団の支援のもと、若手精神科医を対象とした調査

Evaluation of psychiatry training in India: A survey of young psychiatrists under the aegis of research, education, and training foundation of Indian Psychiatric Society.

  • Sandeep Grover
  • Swapnajeet Sahoo
  • Balachander Srinivas
  • Adarsh Tripathi
  • Ajit Avasthi
PMID: 30581210 PMCID: PMC6278221. DOI: 10.4103/psychiatry.IndianJPsychiatry_334_18.

抄録

狙い目:

本研究の目的は、45歳以下の若手精神科医が大学院研修期間中に受けた研修についての認識を評価することである。

Aim: The aim of this study is to assess the perception of the young psychiatrists (aged ≤45 years) about their training received during the postgraduate training period.

方法論:

Survey Monkeyの電子プラットフォームを使用したオンライン電子メール調査では、451人の精神科医を対象に、卒業後の期間に受けた研修についての自分自身の認識を評価した。

Methodology: An online E-mail survey using Survey Monkey electronic platform evaluated the perception of 451 psychiatrists about their own perception of training received during the postgraduation period.

研究結果:

回答者の約3分の2(=308;68.3%)が、全体的な研修は「良い」または「非常に良い」と回答した。しかし、児童・思春期精神医学と老年期精神医学のサブスペシャリティでは、それぞれ26.2%と26.9%の参加者が、研修は「悪い/非常に悪い」と評価していた。反復的経頭蓋磁気刺激・深層脳刺激(69.9%)、リハビリテーション精神医学(47%)、法医学精神医学(45.5%)、心理力学(40.5%)、神経イメージング(38.5%)では、5分の1以上の参加者が「悪い/非常に悪い」と評価していた。5%)、神経画像法(38.1%)、心理療法(34.8%)、開業医志向(26.9%)、統計学(34.1%)、ライティングスキル(24.4%)、研究の倫理原則(23.5%)、女性のメンタルヘルス(23.3%)、精神性医学(22.7%)、研究方法論(21.5%)となっている。文章作成に関わる学術活動については、症例報告書の作成に関わったと回答した人が過半数(72.5%)、原著論文の作成に関わったと回答した人が半数(50.3%)であったが、それ以外の論文の作成に関わる機会は非常に少なかった。異なるタイプの心理療法について、十分な暴露、実施、監督という形でのトレーニングは、心理力学的心理療法、合理的情動療法、弁証法的行動療法、折衷的心理療法、その他の種類の心理療法では不十分であった。また、修正電気けいれん療法については、所属機関の学位取得直後や調査時点では、「修正電気けいれん療法の実施能力が高い」「学会発表を行っている」との回答が多く見られた(現在の能力)。研究機関のグループ間で比較を行ったところ、研修のすべての面で有意な差が認められた。

Results: About two-third ( = 308; 68.3%) of the respondents reported that their overall training was 'good' or 'very good'. However, training was rated as poor/very poor in subspecialties of child and adolescent psychiatry and geriatric psychiatry by 26.2% and 26.9% of the participants, respectively. Exposure/training was rated as "poor/very poor" by more than one-fifth of the participants in areas of repetitive transcranial magnetic stimulation and deep brain stimulation (69.9%), rehabilitation psychiatry (47%), forensic psychiatry (45.5%), psychodynamics (40.5%), neuroimaging (38.1%), psychotherapy (34.8%), orientation to private practice (26.9%), statistics (34.1%), writing skills (24.4%), ethical principles of research (23.5%), women mental health (23.3%), psychosexual medicine (22.7%), and research methodology (21.5%). Regarding academic activities involving writing skills, although majority (72.5%) of the participants reported being involved in writing case reports and half (50.3%) reported involvement in writing original articles, but exposure to writing other types of article was quite low. Training in different types psychotherapies in the form of adequate exposure, carrying out and supervision to different types of psychotherapy was inadequate/low for psychodynamic psychotherapies, rational emotive therapy, dialectical behavior therapy, eclectic psychotherapy, and other kind of therapies. A high proportion of respondents reported having good competence in the administration of modified electroconvulsive therapy and making presentation in academic fora just after passing degree from their institutes and at the time of survey (current competence). When comparisons were done between the different groups of institutes, significant difference was noted across all aspects of training.

結論:

今回の調査は、インドの精神科研修にばらつきがあることを反映している。したがって、インド医学評議会のような研修規制機関との整合性を図りながら、インド精神医学会レベルでのコンピテンシーに基づいた研修プログラムのモデルを開発し、研修の調和を図るために全国的に実施する必要があると言えるでしょう。

Conclusions: The present survey reflects that there is a variation in the psychiatry training in India. Accordingly, it can be said that there is a need to develop a model for competency-based training program at the level of the Indian Psychiatric Society in consonance with training regulatory bodies like the Medical Council of India, which can be implemented across the country to harmonize the training.