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Am J Orthod Dentofacial Orthop.2018 Nov;154(5):639-644. S0889-5406(18)30569-9. doi: 10.1016/j.ajodo.2018.01.013.

2つの治療法後の患者満足度と生活の質の状態。インビザラインと従来の固定装置の2つの治療法後の患者満足度とQOL

Patient satisfaction and quality of life status after 2 treatment modalities: Invisalign and conventional fixed appliances.

  • Carlos Flores-Mir
  • Jeremy Brandelli
  • Camila Pacheco-Pereira
PMID: 30384934 DOI: 10.1016/j.ajodo.2018.01.013.

抄録

序論:

我々の目的は、2つの有効な包括的アンケートを用いて成人の患者満足度とQOLを評価し、インビザライン(Align Technology, San Jose, Calif)で治療を受けた患者と標準的なブラケットベースの治療を受けた患者の矯正治療直後の口腔衛生関連のQOLにおける患者満足度と状態を比較することである。

INTRODUCTION: Our objectives were to assess patient satisfaction and quality of life among adults via 2 validated comprehensive questionnaires and to compare patient satisfaction and status in oral health-related quality of life immediately after orthodontic treatment in patients treated with Invisalign (Align Technology, San Jose, Calif) and those who received standard bracket-based treatment.

方法は以下の通りです。:

ブラケットベースまたはインビザライン治療を受けた成人患者(n=145)を、いくつかの個人診療所と大学病院から募集した。調査は、DentalImpacts on Daily Living indexとPatient Satisfaction Questionnaireを組み合わせて実施した。この94問の質問は、満足度と生活の質のさまざまな側面に焦点を当てています。多変量分散分析とブートストラップテストを実施しました。信頼性分析を用いて,少数の患者の6ヵ月後の追跡調査で回答を評価した。

METHODS: Adult patients (n = 145) treated with bracket-based or Invisalign therapy were recruited from several private practices and a university clinic. The survey comprised a combination of the Dental Impacts on Daily Living index and the Patient Satisfaction Questionnaire. This 94-question assessment focused on various dimensions of satisfaction and quality of life. Multivariate analysis of variance and the bootstrap test were applied. A reliability analysis was used to assess responses at a 6-month follow-up for a small sample of patients.

結果:

最終的に122名の患者が評価された。多変量解析による分散分析の結果、食べることと噛むことについては、2群間で有意差が認められた(インビザライン49%、ブラケットベース24%、P=0.047)。その他の満足度については、有意な差は認められませんでした(すべて、P>0.05)。フォローアップ評価は、ブラケット群の少数のサンプルでしか行えなかったが、口腔内の快適さ(クラス内相関係数[ICC]、0.71)、一般的なパフォーマンス(ICC、0.755)、状況的(ICC、0.80)、医師と患者の関係(ICC、0.75)のカテゴリーにおいて、十分な信頼性の値を示した。

RESULTS: Finally, 122 patients were assessed. The multivariate analysis of variance analysis showed that the eating and chewing dimension was significantly different between the 2 groups (Invisalign, 49%; bracket based, 24%; P = 0.047). No significant difference in any other satisfaction factors (all, P > 0.05) was identified. The follow-up assessment was only possible in a small sample of the bracket group; it showed adequate reliability values on the categories of oral comfort (intraclass correlation coefficient [ICC], 0.71), general performance (ICC, 0.755), situational (ICC, 0.80), and doctor-patient relationship (ICC, 0.75).

結論:

矯正治療終了直後の患者の満足度と口腔衛生関連のQOLを評価するために調査したところ、ブラケットベースの患者とインビザライン治療を受けた患者は、分析したすべての次元において統計的に同程度の満足度を示したが、食事と咀嚼についてはインビザライングループの方が満足度が高かった。6ヵ月後の患者の満足度は、ブラケット・タイプの治療でも比較的同程度であった。

CONCLUSIONS: Of the patients surveyed to assess their satisfaction and oral health-related quality of life immediately after completion of their orthodontic treatment, both the bracket-based and Invisalign treated patients had statistically similar satisfaction outcomes across all dimensions analyzed, except for eating and chewing: the Invisalign group reported more satisfaction. Patient satisfaction remained relatively similar 6 months later for the bracket-type treatment.

Copyright © 2018 American Association of Orthodontists. Published by Elsevier Inc. All rights reserved.