あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
J Dent Hyg.2018 Feb;92(1):40-50.

歯科衛生士が博士号を取得する決断に影響を与える要因

Factors Influencing Dental Hygienists' Decisions to Pursue Doctoral Degrees.

PMID: 29500284

抄録

歯科衛生士が卒後教育の機会、特に哲学博士(PhD)や教育学博士(EdD)のような学術博士号と比較して、歯科(DDS、DMD)を目指すことに影響を与えた要因を明らかにすること。博士号を持つ歯科衛生士を複数の情報源から抽出し(n=140)、27項目のWebベースのアンケートを送信した。単変量ロジスティック回帰分析を用いて、独立変数(回答者の人口統計学的・個人的特徴、影響を受けた人物や経験、励ましや動機づけの要因)が、歯科博士号または学術博士号のいずれかを取得するという回答者の意思決定に及ぼす影響を調査した。140名の参加希望者のうち、69名(n=69)から回答があった(回答率49%):歯学博士17名、学術博士46名である。学位取得者と対照的に、歯科学位取得者は歯科衛生士養成課程をより最近卒業し(p=0.03)、歯科衛生士として働いた期間が短く(p=0.01)、自分は機械好きだと考え(p=0.03)、現在の研究研究について読むよりも新しい技術を学ぶことを好む(p=0.002)ことがわかった。両グループとも、人と一対一で仕事をすることがキャリアの満足度に重要であることに同意した。歯科学位取得者は、歯科医師(p=0.01)や家族(p=0.004)から影響を受けたり、歯科を目指すことを勧められたりした傾向が強かった。学位取得者は、研究者・科学者からの経験(p=0.004)、教育者からの影響(p=0.01)を受けたことがある傾向が強かった。歯科衛生士の指導者が自分の高度な教育を促すのに役立ったと回答したのは全体の40%に過ぎなかった。本研究の学位回答者と同様の特徴を持つ歯科衛生士は、歯科衛生士職を発展させるために必要なスキルを提供する、学術的な博士課程教育を受けることを奨励されるべきである。

To identify the factors that have influenced dental hygienists to pursue post-graduate education opportunities, specifically dental (DDS, DMD) as compared to academic doctoral degrees, such as doctor of philosophy (PhD) or doctor of education (EdD). A convenience sample of dental hygienists with doctoral degrees were identified from multiple sources (n=140) and sent a 27-item web-based survey. Univariate logistic regression analysis was used to explore the influence of independent variables (respondents' demographic and personal characteristics, influential persons and experiences, encouraging and motivating factors) on the respondents' decision to pursue either a dental or an academic doctoral degree. Of the 140 potential participants, 69 (n=69) responded (49% response rate): 17 dental degree respondents, 46 academic degree respondents. In contrast to academic degree respondents, those with dental degrees graduated from dental hygiene programs more recently (p=0.03), spent less time working as a dental hygienist (p=0.01), considered themselves mechanically inclined (p=0.03), and preferred to learn a new skill rather than read about a current research study (p=0.002). Both groups agreed that working one-on-one with people was important to career satisfaction. Dental degree respondents were more likely to have been influenced or encouraged to pursue dentistry by dentists (p=0.01) and family (p=0.004). Academic degree respondents were more likely to have had experiences with a researcher/scientist (p=0.004) or had been influenced by an educator (p=0.01). Only 40% of all respondents reported that dental hygiene instructors were instrumental in encouraging their advanced education. Dental hygienists possessing characteristics similar to the academic degree respondents in this study should be encouraged to pursue academic doctoral education, providing the necessary skills to advance the dental hygiene profession.