あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
J Dent Educ.2018 Jan;82(1):39-46. 82/1/39. doi: 10.21815/JDE.018.006.

カナダの歯科学校におけるカリオロジー教育。私たちはどこにありますか?私たちはどこに行く必要がありますか?

Cariology Education in Canadian Dental Schools: Where Are We? Where Do We Need to Go?

  • Svetlana Tikhonova
  • Félix Girard
  • Margherita Fontana
PMID: 29292324 DOI: 10.21815/JDE.018.006.

抄録

本研究の目的は、カナダの歯科学校全体のカリオロジー教育を記録することであった。カナダの歯科学校10校のそれぞれでカリオロジー教育を監督する教員10名を2016年の研究に招待した。European Organization for Caries Research-Association for Dental Education in Europeのカリオロジーカリキュラムグループ質問票の適応版を使用した。10の全歯科学校の代表者がアンケートに回答し、回答率は100%であった。4 校では、カリオロジーと修復歯科が同じ学科で教えられていた。5 校では、カリオロジーを中心とした実習科目とカリキュラムを設けていた。6つの学校では、学生が患者の診療を開始する前に、カリオロジーに関連した実践的なワークショップや実習が行われていた。う蝕学の教育においては、7つの機関では歯科硬組織の欠陥が含まれていた。次の齲蝕検出法は、齲蝕教育において、視覚(10/10校)、触覚(9/10)、国際齲蝕検出評価システム基準(6/10)、齲蝕活動性評価(9/10)、レントゲン写真(10/10)、およびその他の検出ツール(8/10)であった。診療所での齲蝕病変の活動性をチャート化したのは7校であった。う蝕リスク評価の概念を診療で定期的に使用しているのは1校のみであった。臨床カリエス教育は、臨床指導員として雇われた民間の歯科医師(7/10)と教則的カリエス教育に携わる教員(9/10)が主に行っていた。教員の齲蝕検出基準の校正については、1 校のみが報告している。すべての機関から報告された主な懸念事項は、カリエスに関する定型的な指導を臨床研修に導入することの難しさであった。本研究では、カナダの歯学部では現代の齲蝕学の概念が教則教育に導入されつつあるが、すべての学校で齲蝕学教育が臨床研修に適切に統合されていないことが明らかになった。これらの知見は、カナダにおけるエビデンスに基づいたカリオロジー教育の調和の必要性を示唆している。

The aim of this study was to document cariology education across Canadian dental schools. Ten faculty members who supervise cariology education at each of the ten Canadian dental schools were invited to participate in the study in 2016. An adapted version of the European Organization for Caries Research-Association for Dental Education in Europe cariology curriculum group questionnaire was used. Representatives of all ten dental schools completed the questionnaire, for a 100% response rate. In four schools, cariology and restorative dentistry were taught by the same department. Five schools had didactic/laboratory courses focusing primarily on cariology as well as a specific written curriculum. Six schools provided cariology-related hands-on workshops/laboratories before students started working with patients. In teaching cariology, seven institutions included dental hard tissues defects. The following caries detection methods were addressed didactically in cariology education: visual (10/10 total schools), tactile (9/10), International Caries Detection and Assessment System criteria (6/10), caries activity assessment (9/10), radiographic (10/10), and other detection tools (8/10). Seven schools charted activity of carious lesions in clinic. Only one school used the concept of caries risk assessment regularly in clinic. Clinical cariology teaching was carried out mostly by private dentists hired as clinical instructors (7/10) and faculty members involved in didactic cariology education (9/10). Calibration of faculty members for caries detection criteria was reported by only one school. The main concern reported by all institutions was the difficulty of implementing didactic instruction on cariology into clinical training. This study found that contemporary cariology concepts are in the process of being implemented in didactic education across Canadian dental schools, but all schools lacked appropriate integration of cariology education into clinical training. These findings suggest a need for harmonization of evidence-based cariology education in Canada.