あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
BMC Res Notes.2017 Sep;10(1):483. 10.1186/s13104-017-2809-0. doi: 10.1186/s13104-017-2809-0.Epub 2017-09-16.

無言のメンター」の入社式・解剖が医学生の人間性・学習に与える影響

Effects of a "silent mentor" initiation ceremony and dissection on medical students' humanity and learning.

  • Ruei-Jen Chiou
  • Po-Fang Tsai
  • Der-Yan Han
PMID: 28915916 PMCID: PMC5602928. DOI: 10.1186/s13104-017-2809-0.

抄録

目的:

台湾の多くの医学部では、学生の医療人としての人間性を高め、学習態度を向上させるために、「サイレントメンター」と呼ばれる威厳のある入学式を採用している。この式典は、遺体提供者の言動の紹介、花輪贈呈、茶話会などで構成されている。しかし、この儀式や解剖が医学的人間性に与える影響を検討した実証研究は少ない。本研究では、入学式と解剖コースが、学生が他者への思いやりを深め、死に対する前向きな態度を身につけ、コースでの学習効果を高め、初めて死体を見たときのネガティブな感情を減少させることができるかどうかを探った。

OBJECTIVES: Many medical schools in Taiwan have adopted a dignified "silent mentor" initiation ceremony to strengthen student's medical humanity and increase their learning attitudes. This ceremony consists of introductions of the body donor's conduct and deeds, wreath-laying, and a tea party. However, few empirical studies have examined the influences of the ceremony and dissection on medical humanity. This study explored if the initiation ceremony and the course can help students care more about others, develop more positive attitudes toward death, improve learning effectiveness in the course, and decrease negative emotions the first time they see a cadaver.

方法:

生活態度インベントリーのAttitudes Towards DeathとLove and Careのサブスケール、Learning Effectiveness of Gross Anatomy Laboratory Scale(LEGALS)、Emotional Reactions Towards Cadavers Scaleを用いて、医学生が台湾北部の大学で行われた入学式に出席する前(T1)と出席した後(T2)の違いを検討した。また、これらの効果が学期末まで続くかどうか(T3)についても検証した。

METHODS: The Attitudes Towards Death and Love and Care subscales of the life attitude inventory, Learning Effectiveness of Gross Anatomy Laboratory Scale (LEGALS), and Emotional Reactions Towards Cadavers Scale were adopted to examine differences before (T1) and after (T2) medical students attended an initiation ceremony at a university in northern Taiwan. Whether these effects lasted to the end of the semester (T3) was also tested.

結果:

T3 のデータも同様のパターンであったが、高レベルの感情(尊敬されている、大切にされている、感謝されているなど)と LEGALS は T1 のデータと比較して有意に高かった。T3のデータも同様のパターンを示したが、高次の感情(尊敬されている、大切にされている、感謝されているなど)とLEGALSはT1のデータに比べて有意に高かった。

RESULTS: After the ceremony, students' attitudes towards death increased, negative emotions towards cadavers decreased, but love and care and the LEGALS did not significantly change. Data from T3 showed a similar pattern, but high-level emotions (e.g., being respected, cherished, and grateful) and the LEGALS were significantly higher than those at T1.

DISCUSSION:

遺体提供者の生前の行いや生死に対する態度を示したイニシエーションセレモニーは、医学生の死に対する成熟した態度を獲得し、ネガティブな感情を減少させることができたのかもしれない。T2とT3の間の学習は、T3での高次感情やLEGALSに大きな変化をもたらしたのではないか。式典の前後に、教師によるガイド付きディスカッションを交えたリフレクティブライティングをアレンジすることを強く推奨する。

DISCUSSION: The initiation ceremony, which showed a body donor's deeds and attitudes toward life and death when they were alive, could help medical students gain more mature attitudes towards death and decreased negative emotions. Learning between T2 and T3 might have caused significant changes in high-level emotions and the LEGALS at T3. Arranging reflective writing with guided discussion by a teacher before and after the ceremony is highly recommended.