あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Int J Dent Hyg.2018 Aug;16(3):315-321.

ドイツにおける歯科衛生士教育。経済性と感情の間

Dental hygiene education in Germany: Between economics and emotions.

PMID: 28856809

抄録

目的:

今日まで、ドイツにはIFDHが承認した歯科衛生士(DH)教育モデルはまだ存在しない。しかし、過去20年の間に、歯科衛生士の職業訓練コースを修了する機会は大幅に増加しました。しかし、これらのコースの内容と質は大きく異なり、調査することは困難です。そこで、本稿の目的は、2017年3月時点でドイツで提供されている教育プログラムの概要を紹介することである。

OBJECTIVES: To date, there is still no IFDH approved dental hygienist (DH) education model in Germany. Nevertheless, opportunities to complete vocational DH education courses have substantially increased within the last two decades. However, the content and quality of these courses vary greatly and are difficult to survey. The purpose of this article therefore was to present an overview of the education programmes offered in Germany as of March 2017.

方法(METHODS:

このようなコースの詳細について、すべての教育機関に正式な要請を行い、ドイツにおけるDH教育のトピックを網羅した体系的なインターネット検索を行った。

METHODS: A formal request was sent to all education establishments for details of such courses, and a systematic internet search was performed covering the DH education topic in Germany.

結果:

10の職業教育プログラムが見つかり、そのほとんどが地方の歯科医師会によって組織されていた。1つの民間企業では、2~3年のコースを修了すると歯科衛生士の学士号が取得できる。原則的にはすべてのコースが同じ品質基準を満たすべきであるが、内容、目的、様々なコースの簡潔な評価や比較の詳細はほとんどない。

RESULTS: Ten vocational education programmes were found, most of them organized by local dental chambers. One private provider offers a Bachelor Degree in Dental Hygiene on completion of a course which runs over 2 or 3 ys. Details of contents, objectives and concise ratings or comparisons of the various courses are scarce, although in principle all should meet the same quality standards.

結論から言うと:

歯科衛生士の学生、患者、歯科医師にとって、ドイツで行われているDH教育の種類と質を明確に把握することは難しく、満足のいくものではありません。このジレンマを解決することは必要不可欠であると思われます。しかし、ドイツの法律の特殊性と複雑な既得権益の領域のため、状況がいつ良い方向に変わるかを予測することはできません。

CONCLUSION: For dental hygiene students, patients and dentists, it is hard and unsatisfactory to get a clear overview of the types and the quality of DH education which can be achieved in Germany. A solution for this dilemma would appear to be essential. However, due to the peculiarities of German legislation as well as the complex sphere of vested interests, it is impossible to predict if or when the situation will change for the better.