あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
J Can Dent Assoc.2015;81:f15.

カナダの歯科医療専門学生は、乳幼児および出生前の口腔衛生についてどのように教えられているか

WHAT ARE CANADIAN DENTAL PROFESSIONAL STUDENTS TAUGHT ABOUT INFANT, TODDLER AND PRENATAL ORAL HEALTH.

PMID: 26352522

抄録

はじめに:

幼少期に子どものためのデンタルホームを確立することは、良好な口腔衛生習慣を植え付け、口腔衛生の軌道を変えるための重要な一歩である。本研究の目的は、カナダの認定歯科医師および歯科衛生士養成課程が、乳幼児および出生前の口腔衛生の分野において、どのように学生を教育しているかを明らかにすることである。

INTRODUCTION: Establishing dental homes for children at an early age is an important step toward instilling good oral health practices and changing trajectories of oral health. The purpose of this study was to determine how accredited dental and dental hygiene programs in Canada prepare students in the areas of infant, toddler and prenatal oral health.

方法:

認定された歯学部(n = 10)および歯科衛生学部(n = 39)の副学部長(学術)、プログラムディレクター、カリキュラムディレクターに電子質問票を送付した。参加者は、所属する教育機関で教えられている乳幼児および出生前の口腔衛生カリキュラムについて質問された。結果の評価には、記述統計と二変量解析が用いられた。p値=0.05を有意とみなした。

METHODS: An electronic questionnaire was sent to associate deans (academic), program directors or curriculum directors of accredited dental (n = 10) and dental hygiene (n = 39) programs. Participants were asked about infant, toddler and prenatal oral health curricula taught at their institution. Descriptive statistics and bivariate analyses were used to assess the results. A p value = 0.05 was considered significant.

結果:

歯科10校(100%)、歯科衛生士25校(64.1%)の代表者が回答した。すべての歯科医師と56%の歯科衛生士が、12ヶ月までに初診を受けることを推奨しています。乳幼児の口腔衛生は、ほとんどの学校のカリキュラムの構成要素であることが指摘された。乳幼児の口腔衛生について教えたり、臨床体験を提供したりする際の障壁としては、時間、患者、プログラムのリソース、財政の不足が挙げられる。ほとんどの歯科(70%)と歯科衛生士(82.6%)プログラムは、カリキュラムの構成要素として出生前の口腔衛生を含んでいるが、回答した歯科の40%と歯科衛生士プログラムの70%だけが、カリキュラムの中でそのための時間を指定していると報告した。出生前の口腔衛生に関する教育や臨床経験を提供することを妨げている障壁には、時間や患者の不足がある。

RESULTS: Representatives of 10 dental (100%) and 25 dental hygiene (64.1%) programs responded. All dental and 56% of dental hygiene programs recommend a first visit by 12 months. Infant and toddler oral health was noted as a component of most schools' curriculum. Barriers to teaching about or providing clinical experiences in infant and toddler oral health include lack of time, patients, program resources and finances. Most dental (70%) and dental hygiene (82.6%) programs include prenatal oral health as a component of their curriculum, yet only 40% of responding dental and 70% of dental hygiene programs reported having designated time in their curriculum for it. Barriers preventing programs from teaching or providing clinical experiences regarding prenatal oral health include lack of time and patients.

結論:

多くの歯科医師養成課程では、初診の推奨年齢について学生に教えていますが、すべての歯科医師養成課程ではありません。国のガイドラインをよりよく守るためには、この重要なトピックについての学習を妨げている現在の障壁に対処し、出生前および乳幼児の口腔衛生に関する学生向けの創造的な機会を提供することが必要です。

CONCLUSIONS: Many, but not all dental professional programs are teaching their students about the recommended age for a first dental visit. Better adherence to national guidelines will require programs to address current barriers impeding learning about this important topic and to provide creative opportunities for students regarding prenatal and infant and toddler oral health.