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Clin Oral Implants Res.2012 Oct;23(10):1181-6. doi: 10.1111/j.1600-0501.2011.02282.x.Epub 2011-08-18.

アバットメントねじの緩みに及ぼす時計回りと反時計回りのねじれモーメントの影響

The effect of clockwise and counterclockwise twisting moments on abutment screw loosening.

  • Kuang-Ta Yao
  • Hung-Chan Kao
  • Cheng-Kung Cheng
  • Hsu-Wei Fang
  • Shing-Wai Yip
  • Ming-Lun Hsu
PMID: 22092296 DOI: 10.1111/j.1600-0501.2011.02282.x.

抄録

目的:

アバットメントスクリューの緩みは、歯科インプラントの最も一般的な合併症の一つです。咬合荷重がかかると、インプラントとアバットメントの接続部がアバットメントスクリューで保持されているため、曲げやねじれのモーメントが打ち消されます。口腔内の様々な場所にある修復物は、規則的な咀嚼パターンの結果として、時計回りや反時計回りのねじれモーメントを負担することがあります。本研究の目的は、アバットメントスクリューの異なる方向のねじれモーメントの影響を調査することでした。

OBJECTIVES: Abutment screw loosening is one of the most common complications of dental implants. When occlusal loading is applied, bending and twisting moments are counteracted by the implant-abutment connection held with the abutment screw. Restorations in different quarters of the oral cavity might bear clockwise or counterclockwise twisting moments that result from a regular chewing pattern. The aim of this study was to investigate the effect of different directional twisting moments on abutment screws.

方法:

20本の3iインプラントをC, R, L, Oの4つのグループに分け,各アッセンブリはインプラント,アバットメント,上部構造から構成された.C群では,10-100Nの繰返し荷重を10(6)サイクル,インプラントの長軸に直角な方向に中央部から印加したのに対し,R群とL群では,同じ荷重条件をそれぞれ時計回りと反時計回りに偏心して印加した.グループOは無負荷のままとした。初期トルクと負荷後の逆トルクの差を全トルク損失と定義した。データは、Kruskal-Wallis 検定により解析した。荷重後のアバットメント六角コーナーの表面をSEMで調べた。

METHODS: Twenty 3i implants were divided into four groups of C, R, L, and O. Each assembly consisted of an implant, abutment, and superstructure. For group C, a cyclic load of 10-100 N for 10(6) cycles was applied centrally and perpendicular to the long axis of the implant, whereas for groups R and L, the same load conditions were applied eccentrically in clockwise and counterclockwise directions, respectively. Group O was left unloaded. The difference between the initial torque and post-load reverse torque was defined as the total torque loss. The data were analyzed by Kruskal-Wallis test. The surface of the abutment hexagon corners were examined with SEM after loading.

結果:

荷重をかけた後のアバットメントスクリューの緩みは認められなかった。総トルク損失は、C群10.50±0.58、R群9.56±1.01、L群9.98±1.81、O群9.58±0.94Ncmであった。4群間の統計的差異は認められなかった。また,SEM観察では,R群とL群の圧縮側の六角形の角部に顕著なバニシングが認められた.

RESULTS: No abutment screw loosening was found after loading. Total torque loss of groups C, R, L, and O were 10.50 ± 0.58, 9.56 ± 1.01, 9.98 ± 1.81, and 9.58 ± 0.94 Ncm, respectively. There were no statistical differences among the four groups. SEM observations showed marked burnishing at the hexagonal corners on the compression sides of the R and L groups.

結論:

この研究の限界の範囲内では、内部六角接続インプラントシステムの総トルク損失に対す るねじれモーメントの方向の影響はほとんど見られませんでした。これは、内部六角形接続部のアンチツイスト機構に起因するものと考えられます。

CONCLUSIONS: Within the limitations of this study, there was little effect of twisting moment direction on the total torque loss of an internal hexagon connection implant system. This could be attributed to the anti-twisting mechanism of the internal hexagon connection.

© 2011 John Wiley & Sons A/S.