あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
J Oral Rehabil.2007 Sep;34(9):679-84. JOR1762. doi: 10.1111/j.1365-2842.2007.01762.x.

咬合誘導の変化が食いしばり時の咀嚼筋活動に及ぼす影響.

Influence of altered occlusal guidance on masticatory muscle activity during clenching.

  • N Okano
  • K Baba
  • Y Igarashi
PMID: 17716267 DOI: 10.1111/j.1365-2842.2007.01762.x.

抄録

本研究では、実験的に変更された咬合誘導が咀嚼筋活動に及ぼす影響を調査した。20名の健康なヒト被験者(男性15名、女性5名、平均年齢26.5歳)が本研究への参加を志願しました。金属製の咬合オーバーレイを犬の下作動側に作製し、第二大臼歯と非作動側の第二大臼歯に重ね合わせ、犬の保護咬合、群機能咬合、両側バランス咬合をシミュレートしました。最大咬合時の両側咬合筋電図(筋電図)活動を記録した。その結果、実験的な咬合パターンが筋電図活動に統計的に有意な影響を与えていることが明らかになった。最も特徴的な変化として、群機能咬合と両側バランス咬合を模擬した場合、側頭前部の筋活動は犬歯保護咬合を模擬した場合と比較して有意に増加した。歯と歯の接触が増加すると、側頭筋の活動は片側のパターンから両側のパターンに変化したが、咬合筋の活動は変化しなかった。

This study investigated the influence of experimentally altered occlusal guidance on masticatory muscle activity. Twenty healthy human subjects (15 males and five females with an average age of 26.5 years) volunteered to participate in this study. Metallic occlusal overlays were fabricated for the lower working side canine and overlaid on the second molar and the non-working side second molar to simulate a canine-protected occlusion, group function occlusion and bilateral balanced occlusion. Electromyography (EMG) activities in the bilateral masseter, anterior and posterior temporalis were recorded during maximal clenching. The experimental occlusal pattern revealed to have statistically significant effects on EMG activity. As the most characteristic change, EMG activity in the anterior temporalis significantly increased in the simulated group function occlusion and the simulated bilateral balanced occlusion compared with the simulated cuspid protected occlusion. The increased teeth contacts to the posterior region altered the unilateral pattern of the anterior temporalis activity to the bilateral pattern, while that of masseter activity remained unchanged.