あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
BMC Med Educ.25(1):1386.

人工知能に対する歯科学生の意識と認識

Attitudes and perceptions of dental students towards artificial intelligence.

PMID: 41068696

抄録

背景:

人工知能(AI)は、診断、補綴計画、口腔疾患検出への応用を通じて、歯科を含む医療を急速に変革しつつある。将来の専門家である歯科学生は、AIを臨床に取り入れる上で重要な役割を担っている。しかし、特にパレスチナのような低資源環境における彼らのAIに対する態度についてはほとんど知られていない。

BACKGROUND: Artificial intelligence (AI) is rapidly transforming healthcare, including dentistry, through its applications in diagnosis, prosthetic planning, and oral disease detection. As future professionals, dental students play a vital role in integrating AI into clinical practice. However, little is known about their attitudes toward AI, particularly in low-resource settings such as Palestine.

方法:

パレスチナの4大学の歯学部生305名を対象に、22項目の有効な質問票を用いた横断調査を実施した。データは記述統計とカイ二乗検定(p<0.05)を用いて分析した。

METHODS: A cross-sectional survey was conducted among 305 dental students from four Palestinian universities using a validated 22-item questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics and chi-square tests (p < 0.05).

結果:

参加者305名(女性232名、男性73名)のうち、77%がAIに関する基本的な知識を有しており、その情報源としてはソーシャルメディアが最も多かった(66.2%)。AIは歯科医療に大きな進歩をもたらす(p=0.04)」、「診断(p=0.030)、予後予測(p=0.045)、治療計画(p=0.015)、卒後研修(p=0.017)に活用できる(p=0.015)」と考えている割合は、男性よりも女性の方が有意に高かった。AIの予備知識または歯科用途の認知がある者は、診断的使用(p=0.004)および歯科教育への統合(それぞれp=0.004およびp=0.009)により大きな熱意を示した。

RESULTS: Among the 305 participants (232 females, 73 males), 77% reported basic knowledge of AI, with social media being the most common source (66.2%). Female students were significantly more likely than males to believe that AI will bring major advancements to dentistry (p = 0.04), and that it can be used for diagnostic (p = 0.030), prognostic (p = 0.045), and treatment planning purposes (p = 0.015), as well as in postgraduate training (p = 0.017). Those with prior AI knowledge or awareness of its dental applications showed greater enthusiasm for its diagnostic use (p = 0.004) and integration into dental education (p = 0.004 and p = 0.009, respectively).

結論:

パレスチナの歯科学生は、歯科におけるAIの利用について強い認識と肯定的な態度を示している。性別による違いや倫理的な懸念は、歯科教育課程における体系的、包括的かつ責任あるAIトレーニングの必要性を強調している。

CONCLUSION: Palestinian dental students demonstrate strong awareness and positive attitudes toward the use of AI in dentistry. Gender-based differences and ethical concerns emphasize the need for structured, inclusive, and responsible AI training within dental curricula.