あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Lang Speech.2025 Jan;:238309241306748.

未就学児の困難なコミュニケーション環境に対する韻律の修正

Prosodic Modifications to Challenging Communicative Environments in Preschoolers.

PMID: 39754506

抄録

子どもが様々なコミュニケーション・コンテクストで多様な会話相手と相互作用するようになると、自分の話し方を適応させることが特に重要になる。本研究では、3~5歳の就学前児童(28名)を対象に、背景の騒音に反応して話し方を修正する能力(騒音適応型発話と呼ばれる)と、難聴のふりをした相手と話す能力(明瞭発話と呼ばれる)を調査した。我々は、2つの修正された発話スタイルが年齢層によってどのように異なるかを調べた。会話音声、騒音適応音声、明瞭音声の韻律特徴を分析し、F0平均値(Hz)、F0範囲(Hz)、1-3kHzのエネルギー(dB)、発話速度(音節数/秒)、ポーズの数を求めた。未就学児は、聴覚的フィードバックの中断に反応して韻律特徴を調整した(すなわち、雑音に適応した発話)のに対し、明瞭な発話については、年齢を問わず発達的な変化が観察された。未就学児が発する修正された超音声の機能的効果を調べるため、成人の聞き手(=30人)の音声明瞭度も調べた。その結果、音声明瞭度は、就学前児童の年齢範囲にわたって、会話音声よりも騒音適応音声の方が高いことがわかった。明瞭な発話における音声明瞭度は、就学前児童の年齢が高くなるにつれて顕著に増加することが観察され、明瞭な発話における音響的韻律が年齢に伴って向上することと一致した。この結果から、子どもは、困難な環境において、聞き手に適応するために発話を修正する能力を段階的に発達させ、適応を開始し、洗練させていることが示された。

Adapting one's speaking style is particularly crucial as children start interacting with diverse conversational partners in various communication contexts. The study investigated the capacity of preschool children aged 3-5 years ( = 28) to modify their speaking styles in response to background noise, referred to as noise-adapted speech, and when talking to an interlocutor who pretended to have hearing loss, referred to as clear speech. We examined how two modified speaking styles differed across the age range. Prosody features of conversational, noise-adapted, and clear speech were analyzed, including F0 mean (Hz), F0 range (Hz), energy in 1-3 kHz range (dB), speaking rate (syllables per second), and the number of pauses. Preschoolers adjusted their prosody features in response to auditory feedback interruptions (i.e., noise-adapted speech), while developmental changes were observed across the age range for clear speech. To examine the functional effect of the modified hyper-speech produced by the preschoolers, speech intelligibility was also examined in adult listeners ( = 30). The study found that speech intelligibility was higher in noise-adapted speech than in conversational speech across the preschool age range. A noticeable increase in speech intelligibility for clear speech was observed with the increasing age of preschool talkers, aligning with the age-related enhancements in acoustic prosody for clear speech. The findings indicate that children progressively develop their ability to modify speech in challenging environments, initiating and refining adaptations to better accommodate their listeners.