あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Eur J Dent Educ.2024 Dec;

デジタル歯科技工カリキュラムに対する認識:歯科技工学生の質的研究

Perceptions of a Digital Dental Technology Curriculum: A Qualitative Study of Dental Technology Students.

PMID: 39652642

抄録

はじめに:

デジタル歯科技工を学部カリキュラムに組み込むことで、歯科技工を学ぶ学生をデジタル化された職場に適応させることができる。しかし、この教育に対する学生の視点は、文献上まばらである。本質的研究では、デジタル歯科技工カリキュラムに対する歯科技工士学生の認識を調査した。

INTRODUCTION: Integrating digital dental technology into undergraduate curricula can better prepare dental technology students for a digitally driven workplace. However, students' perspectives on this education are sparse in the literature. This qualitative study explored dental technology students' perceptions of a digital dental technology curriculum.

材料と方法:

西中国歯科技工学院の3年生、4年生、および新卒学生を対象にオンラインアンケートを実施した。アンケートは、(1)人口統計学的データ、(2)学習効果とその影響に関する認識、(3)カリキュラム改善に関する提案の3つの項目から構成された。データは記述統計とカイ二乗検定を用いて分析した。

MATERIALS AND METHODS: An online questionnaire was administered to third-year and fourth-year students, as well as recent graduates from the West China School of Stomatology. It comprised three sections: (1) demographic data, (2) perceptions of learning effectiveness and its impact, and (3) suggestions for curriculum improvements. Data were analysed using descriptive statistics and a chi-squared test.

結果:

有効回答は69件で、有効回答率は90.79%であった。回答者の80%以上が、このコースは専門的な学習、キャリア選択、実務に有益だと考えていた。しかし、3年生の35%がコース終了後にデジタルデザインを単独で完成させることができないと回答し、4年生の62.50%もこの分野に自信がないと回答した。また、3年生の95%、4年生の87.5%がデジタル関連の職種に就くことを希望していたが、就職した卒業生のうち、関連する職種に就いているのは33.33%にとどまり、職場でのデジタル能力の要求がカリキュラムの内容を大きく上回っていることが示された。

RESULTS: Sixty-nine valid responses were collected, yielding an effective response rate of 90.79%. Over 80% of respondents thought the courses beneficial for professional learning, career selection and practical work. However, 35% of third-year students reported being unable to complete digital design independently upon finishing the courses, and 62.50% of fourth-year students also lacked confidence in this area. While 95% of third-year students and 87.5% of fourth-year students intended to pursue digital-related positions, only 33.33% of employed graduates were engaged in relevant professions, indicating that the demands for digital competence in the workplace significantly exceeded the curriculum content.

結論:

本研究により、ほとんどの学生がデジタル歯科技工カリキュラムを肯定的に捉えていることがわかった。しかし、カリキュラムの内容と専門職の実務上の要求との間にはギャップが残っている。歯科技工教育と歯科のデジタル変革を支援するためには、さらなる研究と、スキルの応用と仕事のシナリオに基づいたカリキュラムのシフトが必要である。

CONCLUSION: This study found that most students had a positive perception of the digital dental technology curriculum. However, a gap remains between curriculum content and professional practice demands. Further research and curriculum shifts driven by skill application and work scenarios are required to support the digital transformation of dental technology education and dentistry.