日本語AIでPubMedを検索
歯科医師におけるEndo-Perio関係の知識、理解、および自信
Endo-Perio Relationship Knowledge, Understanding, and Confidence Among Dentists.
PMID: 36909354
抄録
目的:
歯内・歯周関係に関する正しい知識と自信は、正しい臨床判断とこれらの疾患の管理に重要な役割を果たす。本研究の目的は、歯内・歯周関係についての歯科医師の知識と理解、さらに自信を評価することであり、その結果、誤解の有病率を調査することである。
PURPOSE: Proper knowledge and confidence regarding Endo-Perio relationship plays an important role in correct clinical decisions and management of these conditions. The aim of this study is to assess dentists' knowledge and understanding, in addition, their confidence regarding Endo-Perio relationship, consequently, to investigate the prevalence of misconceptions.
方法:
この横断研究は、2021年12月から2022年3月にかけて、サウジアラビアのジェッダにあるキング・アブドゥルアジーズ大学歯学部を卒業した2021年卒の一般歯科医師(n=151)を対象に、任意の無記名アンケートを用いて実施した。質問票は、人口統計学的な質問と、知識と理解を評価するための13の科学的な質問の2つの部分から構成され、各質問の後には、自信と誤解を評価するための4段階のリッカート尺度が付されていた。SPSSを用いて記述統計とカイ二乗検定を行い、P値<0.05の統計的有意性でデータを分析した。
METHODS: This cross-sectional study, conducted from December 2021 to March 2022, utilized voluntary anonymous questionnaire, distributed among general dentists, graduates of King Abdulaziz University, Faculty of Dentistry, Jeddah, Saudi Arabia, year of 2021 (n = 151). The questionnaire had two parts, demographic and 13 closed ended scientific questions to assess knowledge and understanding with 4 points Likert scale after each question to assess confidence and misconceptions. Descriptive statistics and Chi-square test at a statistical significance of P-value <0.05 were conducted to analyze the data using SPSS.
結果:
合計98名の参加者がアンケートに回答し、回答率は(64.9%)であった。Endo-Perio関係についての全体的な知識と理解が十分であったのは(21.4%)のみで、知識と性別の間に有意な関連は認められなかった(p = 0.8)。参加者の3分の1強(37.83%)は、自信過剰であり、自信過剰であるがゆえに誤解があった。
RESULTS: Total of 98 participants completed the questionnaire setting a response rate of (64.9%). Only (21.4%) had sufficient overall knowledge and understanding regarding Endo-Perio relationship with no significant association found between knowledge and gender (p = 0.8). A little more than one-third of our participants (37.83%) were overly confident; false confident, thus, had misconceptions.
結論:
本研究の結果、参加者の大多数が歯内-歯周関係に関する知識に乏しいことが明らかになった。したがって、報告されたこの不足を補うために、教育戦略を変更し、継続教育コースを実施することが示唆される。異なる歯科トピックにおける知識と自信の相互作用を評価する、より多くの研究が必要である。
CONCLUSION: Our study revealed that the majority of our participants had deficient knowledge regarding Endo-Perio relationship. Thus, to compensate for this reported deficiency, changing teaching strategies and implementing continuing education courses are suggested. More studies assessing the interaction between knowledge and confidence in different dental topics are needed.