日本語AIでPubMedを検索
スポーツ練習の種類が学童の実行機能に及ぼす影響
Effects of the Type of Sports Practice on the Executive Functions of Schoolchildren.
PMID: 35409571
抄録
児童期における複雑な運動技能の発達と遂行機能には密接な関係がある。本研究では、12週間の介入期間後、オープンスキルのスポーツ(ハンドボール)とクローズドスキルのスポーツ(陸上競技)を練習している子供とスポーツ活動に参加していない対照者における実行機能の異なる次元での差異を分析することを目的とした。学齢期の男女被験者(=90名、平均±標準偏差=11.45±0.68歳)が、非ランダム化対照研究に参加した。データ分析は、統計ソフトSTATA V.15を用いて行った。陸上競技の介入は意味流動性を促進し(=0.007)、一方、ハンドボールは抑制を増加させた(=0.034)。さらに、身体活動は両介入群で改善され(=<0.001)、一方、ハンドボール群では介入後にスプリント能力が改善し(=0.008)、陸上競技では下半身の筋力が改善し(=0.04)、ハンドボールでは上半身の筋力に改善の証拠がみられた(=0.037)。また、高齢者の身体活動質問票スコアの増加は、実行機能のスタンダードテンスコアと関連性を示した。結論として、対照群と比較して、陸上競技とハンドボールは、身体活動と遂行機能に有意な改善をもたらした。しかし、陸上競技(意味流動性、下半身筋力)およびハンドボール(抑制、スプリント、上半身筋力)後には、スポーツ特有の適応が認められた。
There is a close relationship between the development of complex motor skills and executive functions during childhood. This study aimed to analyze the differences in different dimensions of executive functions in children practicing an open-skill sport (handball) and a closed-skill sport (athletics) and controls who did not participate in sports activities after a 12-week intervention period. School-aged male and female subjects ( = 90; mean ± standard deviation = 11.45 ± 0.68 years) participated in a non-randomized controlled study. Data analysis was performed using the STATA V.15 statistical software. The athletics intervention promoted semantic fluency ( = 0.007), whereas handball increased inhibition ( = 0.034). Additionally, physical activity improved in both intervention groups ( = < 0.001), whereas sprint performance improved in the handball group following intervention ( = 0.008), lower body muscular power improved in athletics ( = 0.04), and evidence of improvement in upper body muscular strength was noted in handball ( = 0.037). In turn, an increase in the Physical Activity Questionnaire for older Children score showed an association with the Standard Ten scores of executive functions. In conclusion, compared to controls, both athletics and handball induced meaningful improvements in physical activity and executive functions. However, sport-specific adaptations were noted after athletics (i.e., semantic fluency and lower body muscular power) and handball (i.e., inhibition, sprint, and upper-body muscular strength).