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日本語AIでPubMedを検索

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Front Psychol.2021;12:704236.

回想療法を提供する二世代の会話を支える古写真のライブラリー

A Library of Old Photos Supporting Conversation of Two Generations Serving Reminiscence Therapy.

PMID: 34531794

抄録

日本では、家族形態の変化により、高齢者の社会的孤立感が高まり、大脳皮質認知障害のリスクが高まっています。このような高齢者に対し、古い写真を使って回想療法(RT)を行う介入方法が有効であることが証明されています。超高齢化社会は医療資源の不足を招き、高齢者は施設介護よりも在宅介護を好むようになりました。そのため、RTに協力するボランティアが急務となっている。しかし、ボランティアの年齢層はますます若くなる傾向にある。若いボランティアには過去の知識や経験がないため、適切な刺激物を選択することが困難である。この状況を改善するため、RT用古写真ライブラリーを開発し、2世代間の会話をサポートすることにした。古写真の種類の違いが、二世代間の会話の流暢さと感情に与える影響を探るため、二要因実験と感情評価尺度を考案した。その結果、古写真の種類は高齢者にほとんど影響を与えず、会話はほぼ快活に行われることがわかりました。しかし、年配者の快感は、自分が話したいと思う写真を使うと高まることがわかりました(= 0.006)。一方、年配者の会話の快感は、若者の話題への注目度によって高まった(= 0.304, < 0.001)。逆に、写真の種類は若者に強い影響を与える。年配者が話したくない写真や、若者が内容を知らず興味がない写真が選ばれると、若者の話題への関心が急激に低下する。したがって、RTする際には、上記のような若年層の関心を低下させるような写真の種類を使わないようにすることが重要である。

In Japan, a shift in family patterns has led to a sense of social isolation among older people, which increases the risk of major neurocognitive disorder. Interventions for them using old photos to implement reminiscence therapy (RT) have been proved to be effective. A super-aged society has in turn led to a shortage of medical resources and older people prefer home care over institutional care. Therefore, there is an urgent need for volunteers to help in RT. However, the age of volunteers tends to be increasingly younger. The lack of knowledge and experience of the past for the young volunteers makes it difficult for them to select appropriate stimulated materials. To improve this situation, a library of old photos for RT was developed to support conversation between the two generations. A two-factor experiment and emotion assessment scales were designed to explore the effect of different old photo types on the fluency of conversation between the two generations and their emotion. It was found that the types of old photos have little effect on older people and that conversations were almost pleasant. However, the pleasantness of older people was enhanced when using photos that they wanted to talk about ( = 0.006). Meanwhile, pleasure in conversation of the older people increased with the attention of the young people to the topic ( = 0.304, < 0.001). Conversely, photo type has a strong impact on young people. When photos are selected that older people do not want to talk about or photos that young people do not know the content and are not interested in, concern for the topic of young people drops dramatically. Therefore, when RT, it is important to avoid using the types of photos above that cause a drop in younger people's attention.