あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Orthod Fr.2018 Sep;89(3):289-306.

EFライン機能教育装置を用いたII級1号不正咬合の早期治療における形態学的および機能的口腔周囲変化

[Morphological and functional peri-oral changes during early treatment of Class II division 1 malocclusions using EF Line functional education devices].

PMID: 30255844

抄録

はじめに:

この論文の目的は、II級1号不正咬合のインターセプティブ治療における柔軟な機能教育スプリントの影響を評価することである。

INTRODUCTION: The aim of this article was to assess the impact of a flexible functional education splint for interceptive treatment of Class II division 1 dysmorphoses.

材料と方法:

1つまたは複数の機能障害を呈するII級1号不正咬合を有する81名の小児を対象に、観察的、前向き、多施設非比較のEGIDYS研究を実施した。症例に応じて教育的エクササイズを併用し、12ヵ月間にわたり、EFライン範囲のフレキシブルスプリントを1日最低2時間、終夜装着した。患者は、治療開始1ヵ月後、4ヵ月後、12ヵ月後に追跡調査された。換気、舌位、唇側口腔周囲筋緊張、アーチフォーム、歯骨格セファロ測定が、機能教育開始時と終了時に評価された。

MATERIALS AND METHODS: An observational, prospective, multi-center non-comparative EGIDYS study was conducted in 81 children with a Class II division 1 malocclusion presenting one or several functional disorders. Patients wore a flexible splint in the EF Line range for a minimum of two hours per day and all night over 12 months in combination with educational exercises depending on the case. Patients were followed at one month, four months and twelve months of treatment. Ventilation, lingual position, labial peri-oral muscle tension, arch forms and dentoskeletal cephalometric measurements were assessed at initiation and completion of the functional education.

結果:

機能検査では、大多数の小児が安静時の舌位の低さ、口腔内または混合換気、口唇および口腔周囲の筋緊張の異常、多くの症例で上顎が狭いことが示された。最初のセファロ検査では、オーバージェット、ディープバイト、A-Pog線に対する下切歯の傾斜、SNA、SNB、ANB角度が記録された。柔軟性のあるEFラインスプリントを使用した12ヶ月間の機能教育後、安静時の舌の位置や、口蓋に対する舌の位置を示すリンガルインデックスの矯正、安静時および機能時の下唇と頬筋の緊張の軽減、鼻呼吸能力の向上、より丸みを帯びた上顎アーチの形態によって示されるように、口腔機能の改善が観察された。さらに、オーバージェットとディープバイトの大幅な減少、SNB成分の増加によるANB角度の大幅な減少も確認されました。この矯正治療計画の第一段階により、II級1号不正咬合は73%改善した。不正咬合および機能障害の矯正は、EFラインスプリントのコンプライアントな装着と有意な相関があった。

RESULTS: Functional examination on inclusion showed that the majority of children displayed a low tongue position at rest, oral or mixed ventilation, abnormal labial and peri-oral muscle tone and, in many cases, a narrow maxilla. Initial cephalometric examination recorded the following parameters: overjet, deep bite, and inclination of the lower incisors relative to the A-Pog line, and the SNA, SNB and ANB angles. After twelve months of functional education with a flexible EF Line splint, improvement was observed in the orofacial functions as shown by correction of the tongue position at rest as well as the lingual index indicating the position of the tongue against the palate, reduced tension of both the lower lip and the buccinator muscles at rest and in function, increased nasal breathing ability and a more rounded maxillary arch form. In addition, a major reduction in overjet and deep bite were visible as well as a significant reduction of the ANB angle due to its increased SNB component. This first stage in the orthodontic treatment plan resulted in a 73% improvement of Class II division 1 malformations. Correction of the malocclusion and functional disorders correlates significantly with compliant wearing of the EF Line splints.

結論:

本研究は、EFラインフレキシブル機能教育装置の設計が、無治療の場合と比較して、舌の位置不良に関連する機能障害を効果的に矯正し、歯骨格系のポジティブな変化を誘発することを実証した。臨床的見地から、柔軟なEFラインスプリントは、II級1号奇形の矯正および歯列矯正治療に貢献することができる。

CONCLUSIONS: This study demonstrates that the design of EF Line flexible functional education devices effectively corrects functional disorders linked to poor tongue position and triggers positive dentoskeletal changes, as compared with no treatment. From the clinical viewpoint, flexible EF Line splints can contribute to orthopedic and orthodontic treatment of Class II division 1 malformations.