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スペインおよびポルトガルの歯科大学における総義歯の教育カリキュラム
Curricula for the teaching of complete dentures in Spanish and Portuguese dental schools.
PMID: 23229249
抄録
目的:
歯科医師が患者に最善の治療を提供するために十分な技術を身につける必要があることから、本研究は、スペインとポルトガルの歯科大学の学部生が総義歯に関して達成した教育方法と臨床経験を評価することを目的としている。
OBJECTIVES: Given the need to ensure that dentists are sufficiently skilled to offer the best possible care to their patients, this study aims to evaluate the teaching methods and clinical experience achieved by undergraduate dental students in Spain and Portugal as regards complete dentures.
研究デザイン:
2011年2月、総義歯の前臨床および臨床教育に関するアンケートを、歯学部課程を有するスペインとポルトガルの全歯学部に対して電子メールで送付した。
STUDY DESIGN: In February 2011, a questionnaire seeking information about the preclinical and clinical teaching of complete dentures was e-mailed to all Spanish and Portuguese dental schools with fully developed undergraduate degree dental programs.
結果:
82.6%の回答が得られた。講義内容や研究室・臨床での時間配分から,総義歯の教育は極めて実践的な問題であり,そのほとんどは専任の歯科補綴医が担当していることが明らかになった.調査対象校はすべてレコードベースの設計を教え、そのほとんどがワックスによる歯のマウントを学生に指導している。ほとんどの学校(94.7%)で半調節性咬合器が使用され、第一印象にはアルジネートが(73.7%)、最終印象にはエラストマー材料を使用した境界成形カスタムトレーが(68.4%)使用されている。多くの学校では、臨床の場では学生は2人1組で行動し、学生と専門スタッフの平均比率は2.3±0.7であった。ほとんどの学校が能力に応じた評価を実施しているが(83.3%)、問題解決型学習などの革新的な手法はまだほとんど適用されていない。臨床実習では,0~4個の総義歯を平均1.8±1.2個装着していたが,卒業に必要な総義歯数には明確な傾向は認められなかった.
RESULTS: A response rate of 82.6% was obtained. The distribution of lectures and hours spent at the laboratory and in clinical activities revealed that teaching complete dentures is eminently a practical issue, this being mostly performed by full-time prosthodontists. All surveyed schools teach the design of the record base, and most of them instruct students in the mounting of teeth in wax. Most schools (94.7%) used a semiadjustable articulator, alginate for primary impressions (73.7%) and elastomeric materials in border-molded custom trays for final impressions (68.4%). In most schools, within the clinical setting students work in pairs, the mean student/ professional staff member ratio being 2.3 ± 0.7. Most schools perform a competence-based assessment (83.3%), although innovative techniques such as problem-based learning are still rarely applied. On average, the students emplaced 1.8 ± 1.2 complete dentures during their clinical training, ranging from 0 to 4, although no clear trend was seen as regards the minimum number of dentures to be made for graduating.
結論:
スペインとポルトガルの歯学部では,総義歯に関する教育プログラムや臨床経験にばらつきが見られるが,どの学校も主に前臨床と臨床実習に基づいて教育を行っている.しかし,1年間に製作する義歯の数が少ないため,臨床能力の確保や社会的ニーズに対応するためには不十分であると思われる.
CONCLUSIONS: Variations in teaching programs and clinical experience concerning complete denture curricula among Spanish and Portuguese dental schools are evident, but all the schools base their teaching mainly on preclinical and clinical practice. However, the low number of dentures made by student per year seems insufficient to ensure clinical skills and cope with social needs.