あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Gerodontology.2024 May;

ニュージーランドのオタゴ地方にある高齢者住宅施設の入居者と職員における遠隔歯科診療の受け入れ可能性

Acceptability of teledentistry use among residents and staff in aged residential care facilities in the Otago region of New Zealand.

PMID: 38712514

抄録

目的:

ニュージーランド・オタゴ地域のARC施設における遠隔歯科使用の利点および快適性に関するARC居住者およびスタッフの認識を評価し、その使用に関連するエンドユーザーレベルの要因を明らかにすること。

OBJECTIVES: To assess ARC residents' and staff perceptions of the benefits of, and comfort with, teledentistry use in ARC facilities in the Otago region of NZ, and identify end-user-level factors associated with its use.

背景:

口腔医療サービスへのアクセスが困難であることは、高齢者住宅ケア(ARC)居住者の口腔の健康と福祉にとって重要な障壁である。テレデンティストリーは可能な解決策を提供するが、ARCにおけるその受容性に関する研究は、特にニュージーランド(NZ)ではまばらである。本研究では、ニュージーランド・オタゴ地域のARC施設におけるテレデンティストリー使用の利点および快適性に関するARC居住者およびスタッフの認識を評価し、その使用に関連するエンドユーザーレベルの要因を特定した。

BACKGROUND: Difficulty in accessing oral healthcare services is a key barrier to aged residential care (ARC) residents' oral health and well-being. Teledentistry offers a possible solution, yet studies on its acceptability in ARCs are sparse, especially in New Zealand (NZ). This study assessed ARC residents' and staff perceptions of the benefits of, and comfort with, teledentistry use in ARC facilities in the Otago region of NZ and identified end-user-level factors associated with its use.

材料と方法:

NZのオタゴ地方にあるARC施設のレストホームレベルの居住者と介護スタッフを対象に、遠隔歯科に対する認識、遠隔歯科を使用する利点と快適さの認識、およびARCにおける遠隔歯科使用の実現可能性に関連するエンドユーザーレベルの因子を評価するための調査を実施した。

MATERIALS AND METHODS: Rest home-level residents and care staff in ARC facilities in the Otago region of NZ were surveyed to assess their awareness of teledentistry, perceptions of benefit and comfort using teledentistry, and end-user-level factors associated with the feasibility of using it in ARCs.

結果:

14施設から100人の入居者と77人の介護スタッフが参加した。入居者参加者の4分の3が遠隔歯科治療は有益であると考えていた。入居者参加者の5人に3人は、遠隔歯科治療による遠隔歯科相談やケアアドバイスを受けることに抵抗がなかった。高齢の参加者では、利点と快適さの認識で測定される受容性は低かった。スタッフ参加者は、入居者の遠隔歯科診療の利用を受け入れ、遠隔歯科診療を通じて遠隔歯科診療の相談やケアを容易に行うことができた。アーク住民に対する遠隔歯科診療の潜在的な利点に反対するスタッフ参加者はいなかった。

RESULTS: One hundred residents and 77 care staff from 14 facilities participated. Three-quarters of resident participants thought that teledentistry was beneficial. Three in five resident participants were comfortable receiving remote dental consultations and care advice through teledentistry. Acceptability, as measured by perceived benefits and comfort, was lower among older participants. Staff participants were receptive to teledentistry use for residents and were comfortable facilitating remote dental consultations and care through teledentistry. No staff participants disagreed with the potential benefits of teledentistry for ARC residents.

結論:

テレデンティストリーは、NZのARC施設の入居者とスタッフに受け入れられる可能性が高く、入居者の口腔医療へのアクセスの改善と口腔の健康と福祉の向上に貢献する。

CONCLUSION: Teledentistry would likely be acceptable to residents and staff in ARC facilities in NZ, contributing to residents' improved access to oral health care and improved oral health and well-being.