あなたは歯科・医療関係者ですか?

WHITE CROSSは、歯科・医療現場で働く方を対象に、良質な歯科医療情報の提供を目的とした会員制サイトです。

日本語AIでPubMedを検索

日本語AIでPubMedを検索

PubMedの提供する医学論文データベースを日本語で検索できます。AI(Deep Learning)を活用した機械翻訳エンジンにより、精度高く日本語へ翻訳された論文をご参照いただけます。
Psychol Med.2020 Jul;:1-17. S0033291720002354. doi: 10.1017/S0033291720002354.Epub 2020-07-20.

学業成績と統合失調症:系統的メタアナリシス

Academic achievement and schizophrenia: a systematic meta-analysis.

  • Hannah Dickson
  • Emily P Hedges
  • Shin Y Ma
  • Alexis E Cullen
  • James H MacCabe
  • Matthew J Kempton
  • Johnny Downs
  • Kristin R Laurens
PMID: 32684198 DOI: 10.1017/S0033291720002354.

抄録

背景:

幼少期の認知機能障害は後年の統合失調症リスクの増加と関連しているが、学業成績の低下が統合失調症とどの程度関連しているのかは不明である。

BACKGROUND: Cognitive impairments in childhood are associated with increased risk of schizophrenia in later life, but the extent to which poor academic achievement is associated with the disorder is unclear.

方法:

2019年12月31日までに英語で発表された論文を主なデータベースで検索しました。ランダム効果メタアナリシスを実施した。(1)後に統合失調症を発症した青少年と発症しなかった青少年の一般的な学力・数学的達成度を比較すること、(2)達成した教育レベルと成人発症統合失調症との関連を検討すること、(3)統合失調症のリスクがある青少年と典型的に発症した同世代の青少年の一般的な学力を比較すること、を目的とした。メタ回帰モデルを用いて、統合失調症患者における学力測定の種類、教育制度、学力測定時の年齢、達成教育レベルの測定、退学年齢、学習の質が学力と教育レベルに及ぼす影響を検討した。

METHODS: Major databases were searched for articles published in English up to 31 December 2019. We conducted random-effects meta-analyses to: (1) compare general academic and mathematics achievement in youth who later developed schizophrenia and those who did not; (2) to examine the association between education level achieved and adult-onset schizophrenia; and, (3) compare general academic achievement in youth at-risk for schizophrenia and typically developing peers. Meta-regression models examined the effects of type of academic assessment, educational system, age at assessment, measurement of educational level attained, school leaving age, and study quality on academic achievement and education level among individuals with schizophrenia.

結果:

400万人以上のデータからなるメタアナリシスの結果、以下のことが明らかになった。(1) 16歳までに統合失調症を発症した人は、発症しなかった人に比べて、一般的な学業成績(Cohenのd = -0.29, p "Sm_2A7D" 0.0001)と数学の成績(d = -0.23, p = 0.01)が低かった;(2) 統合失調症の人は高等教育に進学する可能性が低かった(オッズ比 = 0.49, p ⩽ 0.0001);(3) 統合失調症の人は高等教育に進学する可能性が低かった(オッズ比 = 0.49, p ⩽ 0.0001);(4) 統合失調症の人は高等教育に進学する可能性が低かった(オッズ比 = 0.49, p ⩽ 0.0001)。49、p "Sm_2A7D" 0.0001);および、(3)精神病様体験を報告している若者と統合失調症の家族歴を持つ若者は、一般的な学業成績が低かった(d = -0.54、p "Sm_2A7D" 0.0001;d = -0.39、p "Sm_2A7D" 0.0001、それぞれ)。メタ回帰分析では、効果修飾因子は認められなかった。

RESULTS: Meta-analyses, comprising data of over four million individuals, found that: (1) by age 16 years, those who later developed schizophrenia had poorer general academic (Cohen's d = -0.29, p ⩽ 0.0001) and mathematics achievement (d = -0.23, p = 0.01) than those who did not; (2) individuals with schizophrenia were less likely to enter higher education (odds ratio = 0.49, p ⩽ 0.0001); and, (3) youth reporting psychotic-like experiences and youth with a family history of schizophrenia had lower general academic achievement (d = -0.54, p ⩽ 0.0001; d = -0.39, p ⩽ 0.0001, respectively). Meta-regression analyses determined no effect modifiers.

DISCUSSION:

研究間ではかなりの不均一性があるが、日常的に収集されている様々な学業成績の指標は、統合失調症に罹患しやすい人の前段階の認知機能障害を特定することができ、集団のリスクを早期に特定するのに役立つ可能性がある。

DISCUSSION: Despite significant heterogeneity across studies, various routinely collected indices of academic achievement can identify premorbid cognitive dysfunction among individuals who are vulnerable for schizophrenia, potentially aiding the early identification of risk in the population.