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ポリオ骨髄炎ワクチン接種のゲーム理論的分析
A game-theoretical analysis of poliomyelitis vaccination.
PMID: 32371008 DOI: 10.1016/j.jtbi.2020.110298.
抄録
ポリオ炎は、世界ポリオ撲滅イニシアチブのおかげでほぼ撲滅された世界的な病気である。にもかかわらず、現在も3カ国で流行しているのが現状です。本論文では、ポリオ動態の2つの年齢階級モデルにワクチン接種を組み込む。我々の主な目的は、強制的な予防接種政策が必要なのか、それとも任意の予防接種でほぼ撲滅できるのかを見ることである。我々はゲーム理論分析を行い、群れ免疫の予防接種レベルとナッシュ均衡の予防接種レベルを比較する。その結果、2つの予防接種レベル間のギャップが大きすぎることを示す。その結果、完全な根絶を達成するためには強制接種政策が必要であると結論づけた。
Poliomyelitis is a worldwide disease that has nearly been eradicated thanks to the Global Polio Eradication Initiative. Nevertheless, the disease is currently still endemic in three countries. In this paper, we incorporate the vaccination in a two age-class model of polio dynamics. Our main objective is to see whether mandatory vaccination policy is needed or if polio could be almost eradicated by a voluntary vaccination. We perform game theoretical analysis and compare the herd immunity vaccination levels with the Nash equilibrium vaccination levels. We show that the gap between two vaccination levels is too large. We conclude that the mandatory vaccination policy is therefore needed to achieve a complete eradication.
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